fredag 16. mars 2012

Min "hage"...




Jeg har aldri hatt en egen hage før vi kjøpte huset vårt for snart 3 år siden. Det eneste hagearbeidet jeg noen gang har gjort før vi kjøpte huset, var de sommrene jeg ble tvingt til å klippe gress eller vanne blomstrene når foreldrene var bortreist. Det skaper ikke akkurat en ihugga interesse hos ungdom. Men da vi flytta inn her innså jeg at noe måtte gjøres her, for det s virkelig ikke ut da vi overtok.

Hagen vår er i all hovedsak en hellende gjørmepytt. Vi har ikke gressplen, men vi har ugress som danderer seg såppas på bakken at det blir grønt! Det yrer av blomster her da...type hestehov!! Er på en måte en blomstereng av ugress her, og blir like sjarmert hver gang det blomstrer, og like desperat hver gang de skal sleppe frøene sine for da veeet jeg at problemet blir dobblet til neste år.

Ellers eier jeg en halvdød klematis, en dvergsyrin, en noe større syrin av ett ellerannet slag, en stor rododendron som er 25 år gammel, et ferskentre som ikke får frukt, en hekk (snøbær?), noen bjørketrær, et nedgrodd jordbærland som jeg har forsøkt å holde fritt for ugress, men har tapt den kampen opptil flere ganger, å jaa..må jo ikke glemme brennheslene! Har vel noe annet som gror her, men aner ikke hva de forskjellige plantene heter, noe jeg håper at jeg skal lære etterhvert:)

Jeg tenker på alle de flotte hagebloggene der ute, hvor alt er rimelig perfekt, og alt blomstrer like perfekt hvert år! Vel, dette blir ikke en sånn blogg...Blir rake motsetningen faktisk:) Jeg kom til å tenke på at alle som leser denne bloggen mest sannsynlig har mere peiling enn meg, og at noen får seg en go' latter av mine manglende kunnskaper, vel...en go' latter forlenger livet tenker jeg da og håper at det finnes noen som vil følge med videre og kanskje gi meg noen tips hvis dere ser jeg er helt ute å kjører:)  -Kristina

2 kommentarer:

  1. Hei!
    For en koselig blogg! Vi har alle vært nybegynnere og gjort mange feil, kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Jeg synes det er viktig å le av seg selv når en gjør feil og ikke ta seg selv så høytidelig. Det blir spennende å se utviklingen av hagen din videre. Lykke til, både med hagen og den nye "lille"!!

    Hilsen en som selv har hatt 4 "små" og som har lært og feilet i hagen : )

    SvarSlett
  2. Ja, vi har alle vært nybegynnere en gang og jeg har også gjort mange feil. Jeg må le når jeg ser mine første hagenotater,og den lange lista over alt jeg ville ha. Og bilder fra mine første forsøk på å lage meg et bed... Jeg husker jeg var stolt som en hane den gang.
    Interessen har etter hvert økt og det som før var bringebærkratt, kveke og annet ugress har nå blitt til frodige bed. Slik blir det nok med deg også. Bare vent og se. Lykke til. Haging er kjempegøy!

    SvarSlett